Jeg vil gerne dele en oplevelse jeg havde, som skulle vise sig at være mit første forsøg med kontroltab som metode i indspilnings fasen. Jeg vil beskrive den kreative proces det var at skabe tracket.


I forbindelse med indspilning af mit solo debut album Pistol – Bagagekontrol [Her], forsøger jeg at få Peter Peter Schneidermann og hans makker Peter Kyed til at medvirke. Peter spiller virkelig godt guitar og virkelig on the edge. Kyed er en mester i treatments (mærkelige lyde der spiller rytmisk eller tonalt eller begge dele, med eller mod sangen). Jeg er meget opsat på at få de to med på mit album. Jeg har kendt Peter & Kyed siden 2001 da vi lavede en genindspilning af Poul Dissings Den grimmeste mand i byen for Dansk Handicap Forbund til en CD af samme navn.


Jeg har skrevet en lidt provokerende tekst som filosoferer over begrebet indre og ydre skønhed. Kompositionen har en lidt happy go lucky – power pop fornemmelse, som står i kontrast til den harske tekst.


Hør sangen [Her]

En spand med koldt vand

Jeg kommer forbi Peter & Kyeds studie og spiller sangen for dem. Peter kigger lidt beklemt på mig og siger at han ikke kan spille guitar på den sang… Den har jo et omkvæd! Et omkvæd man kan synge med på. Det er på en eller anden måde imod hans musik forståelse og punk baggrund at spille refræn musik.


Vi sidder og kigger lidt på hinanden og skuffelsen må have lyst som en projektør ud af mine øjne. For Peter siger et øjeblik efter at han har en ide så vi begge kan få hvad vi ønsker. Hvis han kan spille fløjte på min sang, så er det ok. Her må det lige indskydes af i de mange år jeg har arbejde sammen med Peter i studie sammenhænge, er det ikke hans fløjte chops der står klarest. Men Peter har historisk set spille meget på netop det instrument på div. pladeindspilninger. Engang under indspilningen af The Bleeder Group albummet Sunrice, skulle bandet ud til Ungdomshuset, Jagtvej 69 og lave en enkelt optræden. Hele bandet havde taget deres ”prog” fløjter med. I følge overleveringer skulle netop den optræden have være legendarisk. Jeg var der desværre ikke selv.


Så jeg takker ja til tilbuddet om at få ”prog” fløjte på min sang. Jeg ryster lidt bukserne og tænker ved mig selv at det må jeg løse når jeg får tracket.

Blogfløjte med X-factor

Jeg fik tracket et grundbånd som var rimeligt almindelig in the middle of the road powerpop. Jeg sender tracket til Peter og Kyed som går i gang med deres musikalske frembringelser. Jeg var dog tilstede da Peter indspillede sin infamøse ”prog” fløjte fra helvede, rent terror. Det var ret sjovt faktisk. Jeg tror der måske var én tone der rent faktisk ramte sangens tonalitet, resten var helt ude i hampen. Men swinget var fint


Et par uger senere hentede jeg alle tracks’ne. Da jeg sad i mit studie og lyttede til indspilninger, kunne jeg ikke lade være med at tænke: Hvad har jeg gang i. Hvordan fanden bliver det her nogensinde til pop musik? I den selvanbragte situation er der kun én ting at gøre, at gå i gang med at arbejde. Kyeds treatments var super fede og helt anvendelige i den form som han havde afleveret dem i. Det var mest Peters fløjte der krævede noget eftertanke.

Arbejd macht frei

Det første jeg gjorde var at spille det for Jens Benz. Jens er en god trommeslager (Power Solo) og fremragende tekniker og producer (Ice age, Chimes & Bells, Thulebasen). Jeg har selv brugt ham som både trommeslager og producer.

Jens synes det var ret radikalt og ret fedt. Det jeg fik ud af vores samtale var, at jeg egentligt ikke skulle gøre så meget. Tracket var jo ret kompromisløst i sin nuværende form. Altså skulle jeg lade være med at forsøge at ”reddet” det, men snarere dyrke det. Jeg fjernede alle de guitarer jeg havde indspillet, da de bare fik det til at lyde som om jeg ville gemme noget. Så tog jeg og sendte fløjten igennem en vocoder. På den måde fik jeg to spor. Spor ét var med Peters fløjte som han havde spillet den, helt ude i hampen tonalt, men rytmisk fedt. Spor to var med Peters fløjte harmoniseret efter sangens akkord progressioner og identisk rytmisk mønster som det ubehandlede spor. Så havde jeg et håndtag jeg kunne skrue på, over hvor mærkeligt det skulle være. Det virkede. Pludselig fik fløjten en mellotron karakter, som klædte tracket på vidunderlig vis.


Det var et erklæret mål for albummet, at lave noget der i sin lyd og udtryks form var originalt. Vejen til det var at miste noget kontrol, ved at inviterer nogle musikere med som jeg ikke skulle (eller kunne) styre. Reelt set skete det ikke, for jeg havde ikke pengene og modet og jeg fik kun lokket Peter og Kyed med på det ene track. Så kunstnerisk set var det samlede album egentligt mislykkes, på nær det ene track.

Jens Benz